Pages Menu
Categories Menu

Geplaatst door in Sep 7, 2015 in Apple nieuws, Technisch, VR-Headset | 0 comments

‘Apple gaat medio 2016 de strijd aan met de Oculus Rift!’

‘Apple gaat medio 2016 de strijd aan met de Oculus Rift!’

apple-vr1Hoewel het geen geheim is dat Apple al een enige tijd bezig is met de ontwikkeling van een eigen VR-systeem komt deze waarschijnlijk sneller dan verwacht. We komen steeds meer aanwijzingen tegen dat Apple een interne target heeft gesteld om in de eerste helft van 2016 een VR-headset op de markt te brengen. Zo zagen we reeds het ‘head-mounted display’-patent voorbij komen, koopt Apple steeds meer VR-gerelateerde bedrijven over, werd de lead hardware audio-engineer van de Microsoft HoloLens aangenomen en zijn er zelfs tijdsindicaties van de productie van de VR-headset.

Apple wil significant aandeel VR-markt

Er gaan zowel al een hele tijd verhalen rond over een mogelijke VR-headset van Apple alsmede dat er ook vanuit gegaan wordt dat Apple helemaal géén haast heeft om de VR-markt te betreden en deze vooralsnog als langetermijnproject ziet. Het zou echter zeker niet onlogisch zijn dat Apple achter de schermen hard aan een nieuwe VR-technologie werkt om de boot niet te missen. Zeker gezien het feit dat de concurrenten, zoals Facebook (Oculus Rift) en HTC (Vive), de ambitie hebben om de consumentenmarkt in het eerste kwartaal van 2016 te betreden met hun eerste producten. Mocht Apple hier te lang mee wachten dan is de kans groot dat zelfs de trouwe Apple fanaten zich tot de VR-sets van concurrenten zullen wenden. Apple liet zich met Apple Music reeds door Spotify het kaas van het brood eten en zal zich dit geen tweede keer willen laten gebeuren. Hoewel de aandacht in de VR-wereld voornamelijk uit gaat naar de Oculus Rift zou een vroege verschijning van een Apple VR-headset serieuze concurrentie kunnen bieden en de Oculus Rift community nog wel eens kunnen opbreken.

Standalone vs geïntegreerd

Hoe de headset precies zal werken en hoe de bril eruit zal zien is nog niet bekend. Apple heeft wel al een patent verworven voor een VR-bril waar een iPhone of iPad kan worden ingeschoven, maar het bedrijf zou wellicht ook nog kunnen overwegen een standalone VR-bril met eigen display te lanceren. Kijken we naar de huidige iPhones en iPads dan hebben deze substantieel minder krachtige grafische-processoren ten opzichte van PC’s en Macs, waardoor bij het spelen van games of het gebruik van geavanceerde 3d-interfaces problemen kunnen ontstaan. Daarnaast heeft de iPhone eigenlijk een te lage resolutie, waardoor de VR-ervaring minder realistisch zal zijn. Aangezien het display van de iPhone 6s waarschijnlijk dezelfde resolutie zal krijgen als de iPhone 6, is de kans groot dat een geïntegreerd iPhone-inschuifsysteem pas bij de lancering van de iPhone 7 een echt goede ervaring zal bieden. De mogelijkheid bestaat natuurlijk ook dat Apple verschillende headsets ontwikkelt en zich met de versie voor de verschillende iPhone modellen voornamelijk op media (zoals VR-films) en eenvoudige games zal richten, terwijl de standalone headset geschikt is voor zowel media als snelle 3d-games.

Concurrentie ligt op schema

Als Apple inderdaad vanaf het begin wil meestrijden op de VR-markt zal het wel moeten opschieten. Samsung heeft al een VR-headset voor de Note 4 en Galaxy S6 gelanceerd, terwijl Facebook, HTC en Sony begin volgend jaar standalone headsets zullen lanceren die een veel meer realistische ervaring mogelijk moeten maken. Zie hieronder een indrukwekkende demo van HTC Vive en Oculus Rift:

Boven: Preview van de Oculus Rift & HTC Vive

Vooral Facebooks Oculus Rift en de HTC Vive zullen Apple zorgen baren. Die headsets zijn namelijk geschikt voor alle platforms en kunnen dus ook in combinatie met Macs worden gebruikt. De consumentenversies van de headsets konden bovendien al op meerdere beurzen worden getest door het publiek en de reacties daar zijn overweldigend positief. Een echte VR-doorbraak zou dan ook al snel kunnen volgen.

Bronnen:

  1. Nick Thompson’s LinkedIn: Microsoft’s HoloLens lead hardware audio-engineer en VR guru werkt sinds juli 2015 bij Apple,
  2. Overname van VR-gerelateerde bedrijven waaronder 3d-sensor ontwikkelaar PrimeSense & augmented reality software ontwikkelaar Metaio,
  3. Apple’s officiële “head-mounted display apparatus” patent (2,92 MB): het onlangs door Apple gewonnen patent werd reeds in 2008 aangevraagd,
  4. Product ontwikkelingstijdslijn 2016: Via een anonieme tipgever hebben wij deze foto ontvangen. Op de foto staat een tijdslijn van de ontwikkeling van een ‘MX / II’-component, die zorgt voor de softwareintegratie van de headset, en in februari 2016 dient te zijn afgerond!
468 ad

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>