iPhone Nieuws Blog . nl

Dé onafhankelijke iPhone site van Nederland. Reviews, nieuws, geruchten & aanbiedingen.

Friday, 26 April 2024

Is iOS7 eigenlijk wel ‘flat’?

Is iOS7 eigenlijk wel ‘flat’?

Inmiddels is iOS7 al weer enige tijd beschikbaar, en volgens Fiksu draait inmiddels 75,1% van alle iDevices het nieuwe OS. In onze laatste post over Whatsapp spraken wij onder andere al over het platte iOS 7 en de apps die daarvoor een update krijgen. Maar, is iOS 7 eigenlijk wel plat te noemen? Een van de regels van ‘flat design’ is dat een gradient (een verloop van kleur) uit den boze is. Mijn vraag is: pak nu eens je iPhone, iPad of iPod Touch en kijk naar de iconen van de Apple apps.

MapsIcon

Valt je niet iets op? Inconsequent! Neem als voorbeeld de Maps app. Een mooi voorbeeld van flat design. Geen verloopje, minimalistisch. strakke lijnen (oké behalve de snelweg dan) Gewoon top. Ook de Agenda, Klok, Rekenmachine, Kompas, Gesproken Memo’s en de Koersen. Allemaal geen gradient en mooi strak plat. Maar dan de rest van de apps: allemaal een gradient en de een nog erger dan de ander.

Dit kan toch niet?

Een klein kleurverschil valt niet zo snel op, kijk maar naar de Twitter app. Maar komop Apple, de kleurverloop van Mail, App Store, Weer en de Video app zijn toch wel heel erg.Om nog maar te zwijgen over Game Center en de Kiosk, want die zijn toch wel de ergste van allemaal. Hoe heeft dit ooit door de goedkeuring kunnen komen?

IconPlace

Je zou haast zeggen dat er 3 teams aan het vormgeven zijn geweest die helaas zijn vergeten de ontwerpen op elkaar af te stemmen. Ook Control Center is ook maar half doordacht. Mooie icoontjes bovenin, omcirkelt met een dun lijntje, tussenin iets dikkere, maar toch niet storende lijnen. Maar sleep je Control Center naar benden, en je krijgt een dikke vette pijl die naar beneden wijst. Waarom? Stuur een mail naar Apple zou ik zeggen.

UI probleempjes

Links het originele dikke lijntje, rechts een alternatief, dun lijntje

Ze moeten gewoon nog wat UserInterface probleempjes wegwerken, en dat doen ze ook. Zo was het ontgrendel scherm verwarrend voor nieuwe iOS gebruikers omdat de onder het “schuif om te ontgrendelen” de pijl stond van Control Center, waardoor mensen dachten naar boven te moeten vegen om te ontgrendelen.

Even voor de duidelijkheid, dit is natuurlijk mijn mening, en je hoeft deze natuurlijk niet te delen. Maar mijn conclusie is dat iOS7 absoluut geen flat-design heeft. Maar een soort van semi-flat? Waarschijnlijk komen er met elke update, wat overigens heerlijk automatisch gaat, leuke nieuwe (kleine) features bij. De volgende grote update, iOS 7.1, is inmiddels in handen van ontwikkelaars en verwachten wij rond de sinterklaas periode te kunnen downloaden. Misschien een leuk cadeau voor pakjes-avond?

Skeuomorfisme

Game-Center-iPhoneEn natuurlijk, als je kijk waar apple vandaan komt met hun ‘skeuomorfisme’ (Da’s een leuke voor galgje) is dit wel een radicale verandering. Skeuowattes? Skeuomorfisme. Skeu-o-mor-fis-me. Dit is een manier van ontwerpen waar Apple verschrikkelijk strek is was. Het houdt in dat je app zo realistisch mogelijk is. Het boegbeeld daarvan was natuurlijk GameCenter. Ook de agenda, met de stiksels aan de bovenkant en het geschuurde papier bovenin. De notities app met het geschreven lettertype en het leren houdertje aan de onderkant. Gesproken Memo’s met de grote microfoon en de VU meter aan de onderkant.

Ja, zo ging het een jaar geleden nog. Nu zijn we inmiddels gewend aan het semi-platte ontwerp en, op een paar puntjes na, vind ik het super fijn. Maar wat vind jij er eigenlijk van?

Share your comment :